niedziela, 17 marca 2019

Nadpobudliwi są wśród nas

Artykułem tym chciałabym zachęcić do zagłębienia się szerzej w temat dzieci nadpobudliwych, które często określane są jako dzieci dziwne, niegrzeczne lub nie w pełni zdrowe. Pojawia się wiele skarg na dzieci, które mają problemy z koncentracją, czy też reagują bardzo szybko, są zbyt ożywione. Zjawisko takie da się zaobserwować szczególnie w środowisku szkolnym, gdzie dziecko takie musi się dostosować do panujących tam warunków, grupy rówieśników oraz dyscypliny, która niejednokrotnie utożsamiana jest z byciem grzecznym i uważnym. Mowa oczywiście o ADHD, które określane jest zespołem nadpobudliwości psychoruchowej.
Stały brak koncentracji, brak przystosowania się, przy jednocześnie ogromnych wymaganiach w stosunku do siebie jest przyczyną , szczególnie w szkole, kłopotów z nauką i zachowaniem. Nawet jeśli dziecko obiecuje poprawę, nie udaje mu się sprostać oczekiwaniom dorosłych.
Wiadomą sprawą jest fakt, że ogromna aktywność i rozpiętość koncentracji uzasadniona jest wiekiem, w jakim się znajdują dzieci w wieku szkolnym, jeśli jednak obserwuje się owe zachowania ze wzmożoną siłą i częstotliwością, zaczynamy się zastanawiać co z tym dzieckiem jest nie tak? Dochodzi do uciążliwych sytuacji, które uwidoczniają się w szczególnych sytuacjach, które spróbuję przedstawić. Na samym początku warto sobie zapamiętać, że nie każde dziecko, u którego zdiagnozowano ADHD zmaga się z takimi samymi problemami. Do podstawowych objawów zaliczyć możemy z pewnością problemy: z koncentracją, ze skupieniem się na jednej czynności, z zastanawianiem się, z nauką w szkole, z nadmierną ruchliwością.
Jak to wygląda w środowisku szkolnym?


Weźmy za przykład problem ze skupianiem uwagi. Rozpoczęcie lub też skończenie zadania może zajmować zdecydowanie więcej czasu dziecku z opisywanym zaburzeniem, niż jego rówieśnikowi. Podobnie sytuacja wygląda podczas dyskusji klasowej, kiedy to dziecko traci wątek, i z tego powodu odczuwa zakłopotanie czy też nawet frustrację. Do takich emocji dochodzi zwłaszcza, gdy dziecko jest stale upominane, by się skoncentrowało, mimo iż stara się to robić. W takich chwilach najlepszym rozwiązaniem będzie umożliwienie dziecku odosobnienia i wyciszenia. Dzieci z ADHD miewają problemy organizacyjne, zapominają, gdzie są ich rzeczy, jakich terminów muszą dotrzymać lub jakie obowiązki domowe wykonać. Trudno im kontrolować upływ czasu. Przekłada się to na naukę. Dziecko takie odkłada rozpoczęcie zadań szkolnych do ostatniej chwili, po czym wykonuje je w pośpiechu. Prace, które oddaje nauczycielowi, często nie odzwierciedlają tego, co naprawdę umie. Bardzo ważne jest więc odpowiednie podejście do takich dzieci, ze strony nie tylko kolegów i koleżanek, ale przede wszystkim nauczycieli i rodziców. Dla dziecka z ADHD każde wsparcie jest bardzo pomocne. Warto z pewnością przyglądać się dziecku, żeby odkryć, co je uspokaja, zając mu popołudnie czymś, czym się naprawdę interesuje, wtedy będzie potrafiło się na tym skupić, a tym samym odczuje ulgę po ciężkim dniu. 

Znalezione obrazy dla zapytania adhd

Dobrym pomysłem będzie wprowadzenie ''planu dnia''. Dzieci nadpobudliwe bardzo dobrze odnajdują się w znanej sobie strukturze, gdy wiedzą co po czym następuje. Trzymanie się planu dnia sprawia, że dziecko w swoim chaotycznym świecie odnajduje odrobinę ładu i harmonii. Dla większości dzieci z ADHD szkoła jest źródłem frustracji, niepowodzeń, a w końcu utraty wiary w siebie i poszanowania własnej godności, dlatego tak ważne jest odpowiednie podejście do takiego dziecka. Warto z pewnością zachęcać dziecko, aby zanim przystąpi do działania najpierw pomyślało o tym, co zamierza zrobić, bez względu na to czy będą to ćwiczenia fizyczne czy nauka. Z dzieckiem z zaburzeniami koncentracji uwagi należy postępować w sposób tradycyjny i uporządkowany. Porządek, regularność i powtarzające się czynności ułatwią mu skupienie się, a tym samym wzbudzą zaufanie. Dzieci borykające się z nadpobudliwością nie powinny dodatkowo cierpieć z powodu trudności szkolnych. Bez pomocy ze strony nauczycieli i rodziców nie zdołają wykorzystać swoich potencjalnych możliwości, stąd też apel o wsparcie dla nich.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentarzy, za które dziękuję

Rodzicu z sieci – kolejna odsłona rozmowy z Zuzą

Kolejna moja rozmowa z Zuzą była dla mnie bardzo znacząca. Zaczęłam się zastanawiać nad tym, jak wiele racji jest w tym, co przekazała mi Zu...